– avagy az iskolakezdés apropóján
A tanulás már születésünk pillanatában elkezdődik. Agyunk folyamatosan keresi a kihívásokat az új tudás befogadására. Már a kisgyermekek is szüntelenül gyakorolják a mozgással együtt járó képességek elsajátítását, a járás tanulásán át a biciklizés elsajátításáig. Mi szülők folyamatosan támogatjuk és bátorítjuk őket ebben, így észrevétlenül is elmélyül a bizalom a gyermek-szülő kapcsolatban. Ezáltal fejlődik az önbecsülésük és lesz bátorságuk új dolgokba kezdeni. Ez a fajta bizalom lesz az alapja mindenféle tanulásnak. Az a gyermek, aki sok biztatást kap, fáradhatatlan és tele van lelkesedéssel. Tanulási motivációját jutalmazással, odafigyeléssel még inkább növelhetjük!
Mi zajlik ilyenkor a fejecskékben?
Az odafigyelés hatására az ún. jutalomközpontok aktiválódnak a gyermekek agyában. Ennek hatására egy kellemes érzést élnek át, aminek következtében még jobban megjön a kedvük a további tanuláshoz vagy akár csak a gyakorláshoz. Újra és újra keresni fogják a kihívásokat, hogy még jobbak legyenek. De! Rengeteg az olyan eset is sajnos, amikor kudarc éri a gyerekeket. Kudarc érzése amikor egy feladatot nem tudnak megoldani, vagy elrontják a dolgozatot. Ilyenkor mindjárt önmagukban keresik a hibát, magukkal elégedetlenek. A gyerekek ilyenkor nem csak magukban csalódnak,hanem szüleik, tanáraik csalódottságával is szembesülniük kell. Ez már tovább nehezíti számukra a helyzetet, aminek eredménye testi szinten is érzékelhető lesz .Agresszívek vagy türelmetlenek lesznek. A kudarcok hatására bekapcsolódnak agyukban az ún.büntetőpályák. Ezek heves hatást gyakorolnak a gyerekek viselkedésére, elindítanak egy ún.túlélésért felelős reflexet, de ez viszont blokkolja a gyermekek gondolkodását. Ez a rossz viselkedésminta berögzül és a következő dolgozat írásánál a gyermekek legnagyobb igyekezete ellenére is bekapcsol, ami újabb stressz helyzetet idéz elő. Stressz hatása alatt agyunk nem tud jól működni.Ha a tanulás során azt érzik a gyerekek ,hogy nem kapnak pozitív megerősítést a büntető központok lépnek működésbe, ami egy elkerülő magatartáshoz vezet.Nem tudnak új kihívást elfogadni, ilyenkor halljuk tőlük:
– Hülyék a tanárok, utálnak engem!
– Nem szeretek olvasni!
– Hülyeség nyelvet tanulni!stb.
Ilyenkor mi szülők tudjunk a sorok között olvasni, mert ezeknek a mondatoknak a valódi jelentése az, hogy :
– Nem tudom megcsinálni ezt a feladatot, mert túl sok stressz okoz!
Ilyenkor nekünk meg kell értenünk, hogy a gyermekünk nem lustaságból tiltakozik a tanulás ellen, hanem azért ,mert blokkolva van. Azt is fontos tudni, hogy ő is szenved ettől az állapottól és segítségre szorul. Ilyenkor a hozzám fordulóknak a kineziológiai oldás segítségével megkeressük a blokkolás okait, mert ha ez megvan a megoldás is előkerül és javul a gyermek teljesítménye az iskolában.